maanantai 30. tammikuuta 2012

San Francisco

Ajomatka San Franciscoon oli todella mielenkiintoinen, sillä maisemat ja keli vaihtui todella nopeasti. Kun lähdimme Renosta, keli oli lämmin ja olimme keskellä aavikkoa. Lähdimme kuitenkin nopeasti nousemaan korkeammalle ja vähitellen vastaan alkoi tulla lumisia maisemia. Loppujen lopuksi olimme tiellä, jonka ympärillä oli yli puolimetriä lunta. Autossamme oli luonnollisesti alla kesärenkaat joten toivoimme, että lämpötila kestäisi nollan yläpuolella. Lämpötila kesti onneksemme koko loppumatkan siedettävänä eikä tie jäätynyt. Jouduimme myös odottelemaan ruuhkassa melkein tunnin, koska rekka oli kaatunut tielle.

Kun saavuimme San Franciscoon, ajoimme suoraan hotellille, joka sijaitsi aivan kansainvälisen lentokentän vieressä. Hotellimme oli ylivoimaisesti paras tähän asti ja aamiainenkin oli ensimmäinen kunnollinen. Katsoimme nopeasti internetistä ruokapaikan, jonka nimi oli jotakuinkin Tsai jai jai. Ravintola tarjosi thaimaalaista ruokaa ja hinnat olivat budjettiimme varsin sopivat. Lähdimme ravintolalle autolla, mikä osoittautui varsin nopeasti virheeksi. Parkkeeraaminen keskustaan ei ollut mikään helppo rasti, sillä etsimme lähes tunnin parkkipaikkaa pyörien ympäri keskustaa. Parkkipaikka löytyi lopulta ja pääsimme syömään. Tilasin itse hieman tulisemman annoksen, joka oli mielestäni hyvää, mutta ei läheskään niin tulista kuin olin odottanut.

Päätimme seuraavana päivänä lähteä heti aikaisin julkisilla kulkuneuvoilla kohti keskustaa ja Alcatrazin vankilaa. Otimme hotellin vierestä lähtevän Caltrainin ja ajoimme sillä aivan keskustaan. Keskustassa kävimme ostamassa Munipassit, joilla saa liikkua ostamansa ajan kaikissa keskustan julkisissa kulkuneuvoissa. Ostimmekin kolmen päivän passit, koska halusimme myös ajella useampana päivänä cable carseilla. Kun olimme ostaneet passimme, suuntasimme satamaan ja ostimme pääsyliput Alcatraziin. Satamasta hyppäsimme lauttaan, joka vei meidät saarelle. Keli oli todella hyvä, sillä aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja mittarissa oli vähintään 20 astetta lämmintä.

Alcatrazissa osallistuimme ohjatulle kierrokselle sekä omatoimisille audiotourille. Molemmat olivat mielestäni todella hyviä ja ne sisältyivät ostamiimme lippuihin. Napsimme saarelta paljon kuvia ja näimme myös kuvausryhmän, joka oli tullut kuvailemaan Alcatrazia juuri alkaneen tv-sarjan tiimoilta. Uuden tv-sarjan mukaan saarta ei suljettukaan korkeiden kustannusten vuoksi, vaan vangit katosivat mystisesti. Tämä tv-ryhmä oli tullut tekemään juttua Alcatrazista ja uuden tv-sarjan faneista, jotka etsivät saarelta tv-sarjassa esiintyviä paikkoja. Kyseisellä sarjalla on loppujen lopuksi hyvin vähän tekemistä oikean Alcatrazin kanssa, mutta se tekee varmasti hyvää Alcatrazin taloudelle.

Kun pääsimme saarelta, lähdimme etsimään ruokaa San Franciscon Fishermans Wharfista.  Kyseisessä paikassa on useita paikkoja, jotka tarjoavat mereneläviä eri muodoissa. Paikka vaikutti myös olevan yksi San Franciscon suosituimmista turistikohteista, sillä porukkaa riitti todella paljon. Valitsimme varsin mukavan ruokapaikan, jossa tarjottiin katkarapuja, mustekalaa ja muita mereneläviä. Ruoka oli amerikkalaiseen tapaan ”hieman” rasvaista mutta muuten oikein hyvää. Heti syötyämme suuntasimme Hyde streetille, josta hyppäsimme cable carin kyytiin. Paikalle oli todella pitkä jono ja seisoskelimmekin jonossa reippaasti yli puolituntia ennen kuin pääsimme kyytiin.

Kun olimme ajaneet cable car linjan aivan toiseen päähän, päätimme lähteä muutamalle oluelle keskustaan. Eteemme osui muutamien sattumien kautta oikein mukavan baarin, jossa oli paljon paikallisia sekä ehkä mukavin tapaamani baarimikko. Saimmekin yhdet yli litran oluet ilmaiseksi ja paikallinen heppu tarjosi meille viskit ja totesi: "Welcome to America". Lähdimme seuraavana päivänä hieman puolenpäivän jälkeen keskustaan tarkoituksenamme ajella jäljellä olevat kaksi cable car –linjaa sekä etsiä hyvää syötävää. Löysimme varsin mukavan kiinalaisen, jossa sai 8 dollarilla ison annoksen ruokaa. Heti syötyämme suuntasimme aivan vierestämme lähtevälle cable carille, joka vei financial districtille. Toisen linjan ajettuamme ajoimme ratikalla Fishermans wharfille, josta hyppäsimme toiseen cable cariin, joka vei takaisin keskustaan. Ilta alkoi hämärtymään ja päätimme suunnata takaisin hotellille, koska seuraavana päivänä meillä oli edessä pitkä ajomatka Santa Barbaraan.

Lähdimme heti aamusta liikkeelle ja ajoimme suoraan pohjoiseen Golden Gate bridgelle kuvaamaan. Otettuamme kuvat otimme suunnan etelään ja tarkemmin ottaen California drivelle. Näkymät tältä tieltä olivat todella uskomattomat ja nautimmekin maisemista, kunnes tajusimme että tie oli suljettu ja jouduimme ajamaan takaisin 80 kilometriä ennenkuin pääsimme Santa Barbaraan vievälle moottoritielle. Tulikin sitten istuttua mukavat 11 tuntia autossa. :)

Huomenna ajattelimme pitää rantapäivän sekä ihmetellä hieman Santa Barbaran meininkiä. Tiistaina onkin sitten tiukka lento edessä Shanghaihin!