maanantai 16. tammikuuta 2012

Hydrauliikkaa, NFL, NHL ja pitkät kalsarit?

Kävimme torstaina NBC studiotourilla ja Radio City Hall tourilla. Varsinkin NBC studiotour oli mukava kurkistus suuren amerikkalaisen televisiokanavan kulisseihin ja historiaan. Ainoa huono puoli kierroksella oli se, että sillä ei saanut kuvata ollenkaan. Kun olimme käyneet NBC studiotourilla, lähdimme ostamaan lippuja Radio Cityhallin  kierroksellle. Radio Cityhallin kierros oli mielestäni hieman tylsä, vaikkakin paikka on todella hieno. Opas oli eläkeläinen ja hänellä tuntui olevan ainoastaan kiire paikasta toiseen. Oppaan mielestä ehdottomasti kovin juttu koko paikassa oli esiintymislavan hydrauliikka. Hänen mielestään kyseinen viritelmä on ainutlaatuinen ja sen avulla lava toimii paremmin kuin missään muualla. Alla muutama kuva Radio City Hall -tourilta.

Kierroksien jälkeen päätimme lähteä katsomaan YK:n päämajaa ja äänestämään Suomen konsulaattiin. Kelin kylmenemisen huomasi  välittömästi, kun käveli kaupungilla vähänkin pidempään. Olimme aamupäivästä matkustaneet ainoastaan metrolla emmekä kävelleet juurikaan pitkiä matkoja. Vaikka lämpötila ei ollut edes nollan alapuolella, tuuli puhalsi sen verran voimakkaasti, että pitkiä kalsareita tuli nopeasti ikävä. Meidän porukasta Laurilla on ainoana mukana "tykit" ja hänkin oli päättänyt lahjakkaasti unohtaa ne hotellille.

Kun olimme äänestäneet, lähdimme etsimään sopivaa pubia illanviettoa varten. Löysimmekin varsin mukavan paikan 52th streetiltä, jossa istuimme lähes koko loppuillan. Paikalle alkoi kerääntymään myös enemmän ja enemmän paikallisia, joten pubissa oli loppuillasta varsin mukava tunnelma. Täällä New Yorkissa useammassa baarissa on happy hour yleensä aamukymmenestä ilta seitsemään tai kahdeksaan, joten jos haluaa tissutella olutta pitkin päivää niin paikkoja kyllä löytyy. Hintataso happyhourin aikaan on yleensä 3-4$/tuoppi.

Perjantaina otimme suunnaksi Bronxin ja Yankee stadionin. . Keli tuntui kylmenevän entisestään ja pitkiä kalsareita tuli entistä enemmän ikävä. Kun saavuimme Bronxiin Yankee stadion näytti todella hiljaiselta. Kiersimme paikan lipunmyyntikojulle ja saimme selville, että kierrokset stadionilla olivat 20 $/henkilö ja seuraava alkoi vasta kahden tunnin päästä. Teimmekin päätöksen jättää kierroksen väliin ja lähdimme Bronxista metrolla kohti Manhattania.

Manhattanilla otimme suunnaksi Museum Milen ja tarkemmin ottaen Guggenheim-museon. Näin maallikkona paikka oli kyllä hieno, mutta taide meni lievästi sanottuna yli. Esillä oli tauluja moneen lähtöön ja museon keskelle oli laitettu roikkumaan valtava määrä tavaraa katosta. Sekaan oli mm. laitettu Hitler ja John F Kennedy. Guggenheim museon jälkeen lähdimme Manhattanille ja vierailimme Museum of Sexissä. Museosta tai sen aiheista tuskin tarvitsee mainita enempää.

Museokierroksen jälkeen palloilimme kaupungilla ja kävimme katsomassa Grand Centralin suurta hallia sekä paikalla olevaa suurta Apple Storea. Yllättäen Apple Store oli aivan täynnä ihmisiä ja päätimme itsekkin ihmetellä hieman Applen tuotteita. Näyttää vahvasti siltä, että Applen menestyksellä on vain taivas rajana. Grand Centralilta päätimme suunnata takaisin hotellille ja suunnitella hieman illan ohjelmaa. Yllättäen edellinen ilta ja pubin happyhour painoivat hieman ja nukahdin samantien sängylle. Matti oli jo ennen reissulle lähtöä bonganut netistä Monster Magnetin keikan, joka oli Brooklynissä. Kaikki muut päättivät tässä vaiheessa jäädä hotellille ja Matti lähti yksin urhoollisena taistelijana kohti Brooklyniä ja keikkaa.

Lauantaina otimme heti aamusta suunnaksi Wall Streetin ja American Museum of Financen. Museossa oli esillä vanhoja osakekirjoja, dollareita sekä erilaisia tavaroita 1900-luvun alusta. Paikalla pyöri myös useammalla ruudulla esityksiä Wall Streetin meklareista ja osakekaupoista. Kiinnostavin "infotaulu" oli ehdottomasti televisio, jossa paikalliset yrittäjät kertoivat oman tarinansa. Katsoimmekin esimerkiksi Brooklyn Breweryn syntytarinan. Brooklyn Brewery toimittaa nykyään lähes jokaiseen New Yorkilaiseen baariin olutta ja mielestäni panimon lager on yksi parhaista mitä olen täällä maistanut. Museon jälkeen otimme suunnaksemme  Little Italyn ja Chinatownin, josta etsimme ruokapaikkaa. Päädyimmekin syömään kiinalaiseen, jossa ruoka oli halpaa ja lautaselle sai valita kolmea eri sorttia lihaa, kalaa tai kanaa.

Ruokailun jälkeen lähdimme etsimään Sohosta baaria, jossa pystyisemme katsomaan NHL:ää. Löysimmekin varsin mukavan paikan, jossa oli tv-screenejä vaikka muille jakaa. Paikka oli hieman kalliimpi kuin odotimme, sillä oluet maksoivat 7$. Sohosta siirryimme Brooklyniin ja etsimme mukavan pubin, jossa söimme todella hyvät hampurilaiset ja joimme muutamat oluet. Syötyämme lähdimme kohti Brooklynin Williamsburgia ja löysimme varsin mukavan pubin, jossa katsoimme NFL:ää. Aivan pelin lopussa eräs mies tuli kysymään meiltä, että olemmko Suomesta. Kaveri kyseli, että tunnemmeko Mikaelia Helsingistä. Olimme Peten kanssa "hieman" hämillään, kun kaveri oli lähtenyt vierestämme. Jatkoimme pubin jälkeen iltaamme Brooklyniläisessä klubissa, jossa oli todella mahtava tunnelma ja hyvää musiikkia. Klubilta lähdettyämme ostimme Peten kanssa rehellisesti sanottuna huonoimmat harmpurilaiset ikinä. Ainoa positiivinen asia niissä oli se, että maha ei mennyt sekaisin.

Sunnuntai menikin sitten kieltämättä haahuillessa. Lähdimme hotellilta kahdentoista aikaan kohti Brooklyn bridgeä ja Manhattania. Keli oli edelleen todella hyvä, mutta samalla myös todella kylmä. Kävimmekin varsin pikaisesti ottamassa kuvat Brooklyn bridgestä ja suuntasimme takaisin kohti Manhattania. Alta löytyy muutama kuva, jotka otin sunnuntaina.