lauantai 2. kesäkuuta 2012

Malesia

Lukukauden ohjelmaamme oli merkitty kahden viikon loma, joka alkoi huhtikuun lopussa ja loppui toukokuun puolessa välissä. Päätimme huhtikuussa lähteä Kiinan ulkopuolelle vierailemaan Malesiaan ja Singaporeen. Shanghaihin palasimme Hong Kongin kautta. Kokonaisuudessaan reissumme kesti kaksi ja puoli viikkoa.

Reissun valmistelu alkoi uuden viisumin hankinnalla, koska minulle myönnettiin Kiinaan ainoastaan single-entry viisumi, joka siis oikeuttaa saapumaan Kiinaan kerran. Hainkin uuden entryn, joka maksoi ainoastaan parikymmentä euroa. Lähdimme kohti Malesiaa 27.4. ja päätimme säästöisyistä lentää Hong Kongin kautta halpalentoyhtiöillä. Sinänsä ratkaisu oli hyvä, mutta keli teki meille pienet tepposet, koska olimme jumissa useamman tunnin Hong Kongin lentokentällä johtuen huonosta säästä. Matkailuhan avartaa ja saavuimme aamu neljältä Kuala Lumpuriin, neljä tuntia myöhässä.. Olimme lähteneet liikenteeseen seikkailumielellä, sillä meillä ei ollut varattuna hostelleja etukäteen. Selvisimme Kuala Lumpurin lentokentältä keskustaan bussilla ja aloimme metsästämään hostelleja paikallisen Chinatownin liepeiltä. Yllätykseksemme useat hostellit olivat tupaten täynnä ja eräässä hostellissa meiltä kysyttiinkin, että miksi tulimme Kuala Lumpuriin juuri tänään. Nopeasti meille selvisikin, että kyseisenä lauantaina Kuala Lumpurissa oli tarkoitus järjestää mielenosoitus hallitusta vastaan. Onneksemme löysimme suhteellisen nopeasti hostellin, joka lupasi majoittaa meidät.

Kaikki olivat luonnollisesti todella väsyneitä ja nopeasti meille selvisikin, että mielenosoitus kulki aivan hostellin etuoven edestä. Mielenosoittajat olivat sonnustautuneet keltaiseen ja marssivat kohti Melaka Squarea Kuala Lumpurin keskustassa. Tunnelma näytti hostellimme kohdalla varsin rauhalliselta ja päätimmekin lähteä päiväunien jälkeen etsimään ruokaa lähettyviltä. Olimme sopineet Matin kanssa, että tapaisimme päivällä hostellimme lähettyvillä ja aivan sattumalta törmäsimmekin Mattiin etsiessämme ruokapaikkaa.

Ruokailun aikana tunnelma muuttui ulkona varsin nopeasti. Ihmisiä alkoi juoksemaan poispäin keskustasta ja muutenkin mielenosoittajien joukko kääntyi pois päin keskustasta. Poistumme ravintolasta ja päätimme suunnata pois päin kaupungista. Kun lähdimme palaamaan kohti hostelliamme, huomasimme, että ilmassa oli kyynelkaasua. Silmät alkoivat vuotamaan varsin nopeasti ja kurkkua alkoi polttamaan. Kun pääsimme hostellin lähelle, huomasimme, että poliisit olivat linnoitautuneet aivan hostellin eteen laajaksi rintamaksi. Tätä pahemmaksi mellakoinniksi mielenosoitus ei ainakaan meidän lähellämme revennyt ja seuraava päivä olikin jo rauhallinen.

Vietimme Kuala Lumpurissa pari päivää ihmetellen kaupunkia ja sen tunnelmaa. Kävimme katsomassa Petronasin torneja sekä kaupungin keskustaa. Shanghain jälkeen kaupunki vaikutti vähän laimealta ja keli oli todella kuuma sekä kostea. Sunnuntaina kävimme pyörähtämässä myös Batu Cavesilla, jossa oli kuumaan keliin sopivasti portaita sekä apinoita, jotka olivat varsin varsin ahneita...

Kuala Lumpurin jälkeen lähdimme otimme suunnaksi Pulau Tioman nimisen saaren, joka sijaitsee Malesian itärannikolla. Kyseiselle saarelle pääsee lentäen tai lautalla ja päätimme rahan säästämiseksi matkustaa ensiksi bussilla rannikolle, jonka jälkeen hyppäsimme lauttaan. Lauttaamatka kesti noin pari tuntia ja saarella meitä odottivat valkeat hiekkarannat, kirkkaan siniset vedet ja loistavat ruokapaikat. Saarella majoituimme bungalowiin, joka kustanti kokonaisuudessaan noin 28€/yö. Saarella vietimme päivämme lähinnä nauttien rannasta sekä merestä. Kävimme luonnollisesti snorklailemassa sekä melomassa kajakeilla saaren ympäristössä.