keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Formula 1

Viime viikonloppuna F1-sirkus saapui Shanghaihin ja olimme Petrin kanssa ostaneet liput tapahtumaan jo helmikuussa. Hintaa kolmen päivän lipulle radan ensimmäisten mutkien kohdalta kertyi noin sata euroa. Tarjolla oli myös hieman halvempia lippuja, mutta ne olivat ruohoalueille, jotka olivat suorien varrella. Lippuja ostaessa päätimme, että otamme liput hieman mutkaisemmasta kohdasta, jotta voimme jopa nähdä autot. Mukaan F1 tapahtumaan lähti myös muutama koulukaverimme ja kokonaisuudessa meitä olikin seitsemän seuraamassa kisoja. 

Emme lähteneet perjantaina seuraamaan vapaita harjoituksia, koska koulupäivä loppui vasta myöhään iltapäivällä. Viikonlopuksi oli luvattu noin kahdenkymmenen asteen lämpötilaa ja mahdollisia sadekuuroja, mutta säästyimme lopulta onneksi pahemmilta sateilta. Lähdimme lauantaina yhdeksän maissa kohti Shanghain mottoriurheilukeskusta, jonne oli metrolla noin 1,5 tunnin matka. Luvassa oli siis vapaat harjoitukset aamupäivällä ja iltapäivästä aika-ajot. Odotukseni olivat varsin korkealla, sillä olen jo pitkään halunnut käydä seuraamassa F1 kisoja. "Yllättäen" muutama muukin F1 fani oli päättänyt lähteä matkaan metrolla, joten 1,5 tunnin ajan pääsi tekemään varsin läheistä tuttavuutta kanssamatkustajiin. Mielenkiintoinen seikka sinänsä Shanghain radassa on se, että sinne kyllä kulkee metro, mutta metroaseman kapasiteetti on alimitoitettu F1 tapahtumaa varten. Tämän saimme huomata iltapäivästä, kun suuntasimme takaisin kotiin aika-ajojen jälkeen. Metrolle suuntasi nimittäin kanssamme tuhansia muita ja jonot olivat valtavat. Sinänsä aseman pienen koon ymmärtää, kun ajattelee moottoriurheilukeskuksen käyttöastetta. Isoin tapahtuma on ylivoimaisesti F1 ja esimerkiksi MotoGP:tä ei enää ajeta Shanghaissa. 

Saavuimme Shanghain radalle yhdentoista maissa juuri sopivasti seuraamaan vapaita harjoituksia. Radan ulkopuolella oli eri autovalmistajien telttoja ja varsinkin Mercedes oli vahvasti edustettuna. Yhtiöllä oli nimittäin valtava rakennelma, jossa oli esillä eri AMG mersuja sekä erillinen rata, jossa ajelutettiin VIP vieraita tehokkailla autoilla. Myös Porsche oli panostanut tapahtumaan, sillä esillä oli useampi malli hulppeassa rakennelmassa. Alla muutama kuva näistä autovalmistajien viritelmistä.




Seurasimme lauantaina sekä vapaat harjoitukset että aika-ajot ja olinkin yllättynyt kuinka hyvin paikoiltamme onnistui seuraamaan aika-ajojen kulkua. Olisin ainoastaan kaivannut hieman isompaa scriiniä, josta olisi nähnyt sijoitukset.




Aika-ajojen jälkeen lähdimme kohti metroasemaa ja samalla tuli myös huomattua, että metroasema oli "hieman" alimitoitettu kyseistä tapahtumaa varten, kuten mainitsin. Paikalla oli tuhansia ihmisiä jonottamassa metroasemalle ja mutta sunnuntaina ongelma oli vielä pahempi:


Sunnuntaina lähdimme liikenteeseen hyvissä ajoin, sillä radalla oli muita tapahtumia ennen varsinaista F1 kisaa. Seurasimme Porschen järjestämän kisan sekä aloitustapahtuman, joka oli varmasti hieno mutta meidän paikoiltamme ei valitettavasti nähnyt juurikaan mitään, sillä se järjestettiin aivan pääkatsomon edessä. Itse kisa alkoi kello 3 iltapäivällä ja olin varsin positiivisesti yllättänyt kuinka hyvin kestin kisassa kärryillä. Paikoiltamme näki myös muutaman ohitustilanteen sekä tapahtumat varikkoalueella. Alla muutama kuva itse kisasta.



Yllättävin seikka tapahtumassa minulle oli se, että Suomen liput olivat varsin suosittuja kiinalaisten keskuudessa. Mitä ilmeisemmin Kimi on täällä kovassa huudossa. Sen huomasi myös kun Kimiä haastateltiin tai kuvattiin: yleisössä alkoi kirkuminen ja mumina samantien. 



Pakko kyllä myöntää, että F1 oli varsin hieno kokemus. Mikäli minulla on tulevaisuudessa mahdollisuus käydä katsomassa uudestaan kisoja, menen aivan varmasti. Kisojen seuraaminen Monacossa kiinnostaa todella paljon, jos vain kukkaro antaa periksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti