keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Viikko Pekingissä

Koulumme täällä Shanghaissa on ollut siitä positiivinen yllätys, että kaiken aktiviteetin lisäksi meille annetaan myös lomaa. Meille olikin ohjelmaan laitettu viikko 11 kokonaan vapaaksi. Päätimme suunnitella retken Pekingiin ja lähdimme matkaan 10. maaliskuuta Hongqiaon lentokentältä, joka on siis Shanghain toinen lentokenttä. Matkaan lähtivät Pete, Minä, Mariana ja Beatrice. Sunnuntaina joukkoomme liittyi Ash ja Pete puolestaan lähti keskiviikkona takaisin Shanghaihin.

Lentomme oli perillä Pekingissä lauantaina yhdentoista aikoihin aamulla ja päätimme ensimmäisenä päivänä vierailla Wángfǔjǐng Snack Street:llä, joka siis tunnetaan hieman "erilaisista" Aasialaisista herkuista. Syötäväksi on tarjolla niin skorpioneja, matoja ja käärmettä. Päivä oli Pekingissä aurinkoinen, mutta hieman kylmä joten vietimme kadulla reilun tunnin. Itse ostin kadulta paikallisen kebabin ja jälkiruokaa, joka oli enemmänkin uppopaistettua taikinaa sokerin kanssa. Ostimme porukassa myös tikullisen skorppioneja, jotka eivät maistuneet mielestäni juuri miltään. Ainoa hieman pahempi osa skorpionista oli keskivartalo, joka maistui hieman mutaiselle. Alla muutama kuva Snackstreetilta.

Snackstreetin jälkeen pyörähdimme muutamassa isohkossa ostoskeskuksessa, jotka olivat aivan lähettyvillä. Paikalla olikin runsaasti Pekingissä vierailevia turisteja ostoksilla. Lauantaina emme tehneet juuri enempää vaan päätimme lähetä takaisin hostelliimme, joka osottautui varsin hyväksi valinnaksi. Olimme valinneet hostelliksemme Sanlitun Youth hostellin, joka oli kaikin puolin todella viihtyisä ja siisti paikka. Suosittelen lämpimästi kaikille Pekingin vierailijoille, jotka haluavat yöpyä huokealla hinnalla.

Toisena päivänä lähdimme vierailemaan Kiellettyyn kaupunkiin ja päätimme astua sisään Tianmenin aukion puoleisesta päästä. Paikalla oli runsaasti väkeä ja keli oli Pekingissä todella upea: aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta eikä pilviä näkynyt ollenkaan. Tämä oli todella piristävä ilmiö Shanghain sään jälkeen, sillä Shanghaissa keli on ollut lähes koko helmikuun ja maaliskuun alun pilvinen ja sateinen. Erään lehtijutun mukaan Shanghaissa onkin ollut pilvisintä sitten vuoden 1970....

Kielletty kaupunki oli valtava ja mielenkiintoinen paikka. Kaupungissa on useita temppeleitä sekä monia mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita ihastelimme useamman tunnin ajan. Hyvä puoli kiinalaisissa turistinähtävyyksissä mielestäni varsinkin Yhdysvaltojen reissun jälkeen on hintataso. Sisäänpääsy kiellettyyn kaupunkiin oli huimat 30 yuania, joka siis tekee reilu kolme euroa. Kyseisestä huvista rapakon toisella puolen olisi pyydetty ainakin pari kymmentä dollaria. Alla muutama otos kielletystä kaupungista.

Kielletyn kaupungin jälkeen otimme suunnaksi Pekingin olympialaisten päänäyttämön eli linnunpesän. Olimme lukeneet ennen Pekingiin tuloamme, että alue näyttää todella hienolta iltavalaistuksessa. Paikan päälle oli kieltämättä hieman pitkähkö metromatka, mutta rakennukset todentotta näyttivät todella hienoilta iltavalaistuksessa.

Seuraavana päivänä olimme päättäneet lähteä suoraan hostelliltamme kohti Kiinan muuria. Hostellimme kautta oli mahdollista varata päivän retki Mutinuaylle ja Badalingille, jonne siis tuodaan turisteja Pekingistä. Valitsimme Mutinuaylle suuntautuvan turistimatkan, jonka startti oli 7:30 aamulla. Hintaa tälle reissulle kertyi kaikkinensa 180 yuania ja reissuun sisältyi edestakainen kuljetus, lounas ja englanninkielinen opas. Kiinan muurin lisäksi vierailimme muutamassa turistikohteessa alueella. Näissä kohteissa meille yritettiin kaupata jadea, teetä ja silkkiä. Ryhmästämme muutamat ostivatkin silkkitehtaasta tyynyt. Alla muutama kuva päivältä.

Tiistaina päätimme lähteä vierailemaan Pekingin kesäpalatsissa, jonne pääsee myös kätevästi metrolla. Mielestäni näin turistin näkökulmasta Pekingin metroverkosto on varsin kattava ja käytännössä metrolla voi ajella kaupungin laidasta laitaan kahdella yuanilla, joka näin suomalaisen mielestä on jo sopiva hinta kilometrien matkustamisesta. Sen enempää en aio teitä pitkästyttää kesäpalatsin ihmeellisyyksistä, mutta sen verran aion mainita, että alue on mielestäni yksi kauneimmista, jonka olen Kiinassa nähnyt. Paikalla on vanhoja temppeleitä sekä varsin kaunis järviympäristö, joka pääsee varmasti vielä enemmän oikeuksiinsa keväällä. Alla muutama pakollinen otos paikasta:

Tiistai-iltana minulle nousi kuume ja vietin illan sekä seuraavan päivän sängyssä. Torstaina oloni koheni ja päätimme suunnata Pekingin eläintarhaan katsomaan pandoja. Eläintarha itsessään vaikutti hieman kommunistityyliseltä (lue erittäin harmaa), mutta uskon että keväällä paikka näyttää hieman elävämmältä. Sisäänpääsy eläintarhaan ei taaskaan paljoa lompakkoa rasittanut, sillä yhteensä koko lysti Pandojen katselun kanssa kustansi 25 yuania. Vietimme eläintarhassa parisen tuntia, jonka jälkeen suuntasimme ostoksille Pekingin keskustaan.

Perjantaina päätimme ottaa suunnaksi Temple of Heavenin. Kyseinen paikka on täynnä taolaisia rakennuksia ja se sijaitsee kaakkois Pekingissä. Keisarit Qing ja Ming dynastioista vierailivat paikalla ja rukoilivat hyvää satoa jumalilta. Alla muutama kuva paikasta:

Illalla olimme päättäneet etsiä ravintolan, joka tarjoilee Pekingin ankkaa. Ensimmäinen yritys meni hieman pieleen, sillä heti tilattuamme tarjoilija palasi luoksemme ja ilmoitti, että ankkaa ei enää tarjoilla. Hieman asiaa tuumittuamme päätimme lähteä etsimään uutta paikkaa lähistöltä ja etsiskelyn jälkeen päätimme kysäistä ravintolasta, jossa olimme syöneet jo pariin otteeseen. Paikalla oli todella paljon porukkaa johtuen siitä, että Kiinan jalkapalloliiga alkoi perjantaina ja Pekingissä pelattiin ottelu Pekingin jalkapallojoukkueen ja Shanghain joukkueen välillä. Tästä huolimatta saimme pöydän ja ravintolasta löytyi kuin löytyikin meille perinteistä Pekingin ankkaa. Täytyy kyllä myöntää, että ei ruokaa turhaan kehuta. Pöytään tuodaan ankan rintaa, siipeä ja nahkaa. Lisänä on myös kurkkua, tofua, kaalia ja sipulia. Näistä kootaan "leivän" sisään ja päälle lisätään kastiketta, jonka alkuperästä minulla ei ole mitään hajua. Hyvää ruoka kumminkin oli ja sitä oli riittävästi! Joissakin paikoissa pöytään tuodaan kokonainen ankka, jonka kokki sitten leikkelee nenän edessä.

Lauantaina emme kerenneet juuri tehdä mitään Pekingissä, sillä meidän täytyi olla lentokentällä jo kello 12:00. Tällä viikolla Shanghaissa ei juurikaan ole paria luentoa lukuunottamatta koulua, joten voin käyttää aikani kiinaa opiskellen ja kaupunkia kierrellen.